الف: در روایتی آمده است : " من مات بغیر امام ( و لم یعرف امام زمانه ) مات میتة جاهلیة " . " کسی که بمیرد بدون آنکه امامی داشته باشد یا امامش را نشناسد, او به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است ".
این حدیث با تعبیرات متفاوت در کتابهای معتبر و مورد اعتماد حدیثی توسط محدثین شیعه و سنی نقل شده است ( کنز العمال ج 6 ص 65 و مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 96 و محاسن برقی ص 156 و غیبت نعمانی ص 62 )
ب : در روایت دیگر آمده است"ان الحجة لا تقوم لله علی خلقه الا بامام حتی یعرف " حجت بر مردم تمام نمی شود مگر به وسیله امام آنگاه که شناخته شود . این احادیث گرچه با تعبیرهای مختلف نقل شده است, اما ضرورت امامت را از دیدگاه اسلام به طور وضوح بیان کرده است .
ج : در روایتی آمده است: " لا تخلوا الارض من حجة ظاهر او خاف مغمور. " ." زمین از حجت و امام خالی نمی ماند چه امامتش آشکار ویا مخفی و مقهور باشد ".
به عنوان نمونه این حدیث از امام رضا (ع) حائز دقت و بررسی است :
پیامبر اکرم (ص) به مناسبتهای گوناگون نام این دوازده امام را ذکر کرده اند:
جابر بن عبد الله انصاری می گوید : هنگامیکه آیه " اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" ( نساء /59 ) نازل شد .
"جعفر بن محمد , موسی بن جعفر , علی بن موسی , محمد بن علی , علی بن محمد , حسن بن علی و پس از او فرزندش که نام و کنیه او با نام و کنیه من یکی است .( نام : محمد و کنیه: ابو القاسم ) که خداوند او را بر همه جهان حاکم می کند و او همانی است که از نظر مردم پنهان می شود , غیبت او به درازا کشیده می شود، تا آنجا که تنها افرادی که ایمانشان استوار , آزموده و عمیق است ، بر عقیده خود بر امامت وی باقی می مانند".
منتخب الاثر ص 101 ، مناقب مرتضوی ،تاُلیف کشفی ترمزی حنفی ص 560
امامت در بینش مکتب تشیع، در سه شرط اساسی خلاصه می شود :
1- علم بر تر ( افضل بودن از همه از نظر علمی )
2- عصمت ( مصونیت از هر گونه خطا و لغزش )
3- نصب از جانب خدا و پیامبر (ص) ?.
امام جواد (ع) همانند ائمه دیگر دارای این شرایط بود هر چند که سن حضرت(ع) به هشت سال نمی رسید.
حضرت یحیی (ع) و حضرت یوسف (ع) در کودکی به پیامبری رسیده اند ، و عیسی پیامبر نیز در کودکی و در گهواره فرمود: " قال انی عبدالله اتنی الکتاب وجعلنی نبیا" . " خداوند مرا پیامبر خود قرار داده و کتاب به من عطا فرموده است." ( مریم /30 )
از اینرو امام رضا (ع) در اظهار نظر بعضی از یاران خود، مبنی بر کم بودن سن امام جواد(ع) برای امامت فرمودند : " سن عیسی (ع) در هنگام نبوت کمتر از سن فرزند من بوده است ". روضه الواعظین ، ص 203
امام رضا ( ع) در جایی دیگر در راستای ابهام زدایی از جانشین بودن امام جواد (ع) با سن کم پس از وی ، به جانشینی سلیمان از داود استناد می کند و می فرماید :