سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
سروش دل
 
 
نخستین عوض بردبار از بردبارى خود آن بود که مردم برابر نادان یار او بوند . [نهج البلاغه] 




»» نقدی بر تبلیغات مضر رسانه ملی \رادیو وتلویزیون\

 

تبلیغات کاذب

 زمانی که تلویزیون در حال پخش فیلم است یا در زمان پخش آگهی‌های میان‌برنامه‌ای، تبلیغی از مصرف چیپس نشان داده می‌شود؛ جالب آنکه در این تبلیغ افرادی بی‌حال نشان داده می‌شوند که پس از مصرف چیپس شاداب و سرزنده می‌شوند. در واقع در این تبلیغ تنها به تبلیغ چیپس به‌عنوان ماده‌ای خوراکی بسنده نشده است و طراحان این تبلیغ تلاش کرده‌اند این مسئله را به مخاطب القا کنند که چیپس کالایی است که با خوردن آن انرژی مضاعفی در بدن فرد تولید و باعث می‌شود وی بتواند با شور و نشاط به فعالیت خود ادامه دهد. با مشاهده این تبلیغ می‌توان به‌سادگی به این نکته پی برد که نه‌تنها ممنوعیت تبلیغات کالاهای مضر در صداوسیما رعایت نمی‌شود که حتی در تبلیغات تلویزیونی به‌منظور ترغیب فرد به خرید چیپس، پفک و بستنی به این مواد غذایی مضر، وجهه مثبتی داده شده است؛


مواد غذایی‌ای که اگر عوارض هریک را برای بدن به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم، هرکدام به سبب شور و شیرین بودن و استفاده زیاد روغن برای سلامت مضر بوده و می‌توانند درصورت مصرف مکرر، خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را برای فرد درپی‌آورند. از دیگرسو نادیده‌گرفتن ممنوعیت تبلیغ کالاهای مضر در رادیو و تلویزیون در حالی صورت می‌گیرد که صداوسیما از نظر تبلیغاتی مانند رسانه‌های مکتوب و چاپی دارای محدودیت از نظر فضای مورد نیاز برای آگهی نیست و به‌واسطه اینکه بسیاری صداوسیما را برای تبلیغ کالاهای خود انتخاب می‌کنند، درآمد خوبی نصیب این رسانه می‌شود اما هنوز رسانه ملی ترجیح می‌دهد به روال گذشته نظارتی بر پخش آگهی‌ها نداشته باشد و به تبلیغ مواد غذایی مضر ادامه دهد.

در این لیست که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، کالاهای خوراکی همچون چیپس و پفک، فست فودها و... به عنوان کالاهای آسیب رسان معرفی شده اند که می بایست تبلیغات آنها ممنوع شود. این در حالی است که سهم زیادی از آگهی های بازرگانی صدا و سیما را تبیلغات چیپس و پفک  و.....تشکیل می دهد. خوراکیهایی که کارشناسان تغذیه و سلامت بر مضر بودن آنها تاکید دارند و معتقدند که نمی بایست تبلیغ شوند.

تبلیغات گسترده از مواد غذایی پر حجم و مضر مانند چیپس، پفک، انواع شکلات های رنگین و فست فودها باعث گرایش بینندگان و مصرف روزافزون آن ها می شود.قبل از تبلیغات گسترده در خصوص چیپس و پفک و ... در تلویزیون میزان خرید و مصرف این مواد بی ارزش توسط خانواده ها کمتر بود اما با تبلیغات پر رنگ و لعابی که طی چند سال اخیر انجام می شود به طور تقریبی می توان گفت که بیشتر خانواده ها در هفته و یا حتی در روز به دفعات از این گونه مواد خوراکی استفاده می کنند.

باید در کنار چنین تبلیغاتی درباره میزان مصرف و ضررهای احتمالی مواد غذایی پیام هایی پخش شود. تبلیغات رسانه ها بر سلامت روان افراد جامعه تأثیر سوء می گذارد، مصرف کالاها و اجناس غیر ضروری همه روزه از طریق تلویزیون به مردم القا می شود و بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته کالاها و یا مواد غذایی بدون ارزش و غیر ضروری را در سبد غذایی خانوار خود می گنجانند. این افراد بدون داشتن اطلاع از ضررهای این گونه اجناس علاوه بر هدر دادن پول خود، از سلامت خود نیز مایه می گذارند.

بسیاری از افراد به صرف این که یک آگهی یا پیام بازرگانی در رسانه ملی پخش می شود به آن اعتماد می کنند و به خرید آن روی می آورند. در بسیاری از پیام های بازرگانی که در حال حاضر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود صرف نظر از پیام تبلیغاتی که دارد در مکان ها و آپارتمان های شیک با دکوراسیونی آن چنانی و لباس هایی گران قیمت نمایش داده می شود.برای نمونه کودکی که برای تماشای تلویزیون می نشیند هنگامی که با پیام بازرگانی مواجه می شود که در آن بچه ای با لباس های زیبا و رنگارنگ در اتاقی که پر از اسباب بازی های گران قیمت است مشغول خوردن چیپس یا پفک است، علاوه بر درخواست چیپس و پفک، الگوهای رفتاری آن کودک را نیز کپی برداری می کند و می خواهد اتاقی مانند او پر از اسباب بازی داشته باشد. در چنین وضعیتی اگر پدر و مادر به نیازها و خواسته های غیرمنطقی کودک پاسخ درستی ندهند، در آینده با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهند شد.از نظر پزشکی  طبق پژوهش های انجام شده کودکان نسل امروز به دلیل تغذیه نامناسب دچار چاقی، سوء تغذیه و کوتاهی قد هستند.

مصرف چیپس، پفک و فست فودها از جمله این موارد است که بیشترین زیان آن به کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند، وارد می شود

در پیام های بازرگانی تبلیغ تنقلات حجیم شده بسیار مشاهده می شود اما هیچ گاه درباره میزان مصرف آن و یا موارد منع مصرف موردی بیان نمی شود. اگر یک آگهی تبلیغاتی غیر استاندارد باشد بر جسم، روان و محیط اجتماعی مخاطبان خود تأثیر می گذارد از این رو باید در تولید و پخش آن دقت زیادی شود.یک کارشناس تغذیه هم درباره ضرر و زیان استفاده از چیپس و پفک می گوید: در تهیه چیپس و پفک از روغن استفاده می شود که ممکن است از این روغن چندین بار استفاده شده باشد. در تهیه پفک ذرات ذرت اگر کپک زده مورد استفاده قرار نگیرد، با حرارت بسیار زیاد حجیم می شود که حرارت بالا باعث پراکسید شدن روغن می شود.به گفته وی پراکسید شدن روغن خاصیت سرطان زایی دارد. وی می افزاید: علاوه بر آن مواد رنگین که در تهیه چیپس و پفک به کار می رود نیز ضرر دارد.وی با بیان این که اگر این مواد قبل از ناهار یا شام استفاده شود، باعث بی اشتهایی می شود، می افزاید: مصرف این مواد خوراکی قبل از وعده های غذایی بی اشتهایی را به دنبال دارد و باعث می شود کودکان و نوجوانان از یک سری مواد مغذی مورد نیاز بدن محروم بمانند.وی روغن مورد استفاده در چیپس و پفک را عامل چاقی افراد در آینده می داند و می گوید: علاوه بر آن افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند و شوری چیپس و پفک نیز باعث تغییر ذائقه کودکان می شود و به شوری عادت می کنند که در آینده ممکن است دچار فشار خون بالا شوند.

ویتامین های D و A و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، روی از جمله مواد نیاز بدن کودکان و نوجوانان است که اگر این مواد بر اثر استفاده زیاد از تنقلات، چیپس و پفک به بدن نرسد، باعث کوتاهی قد و پوکی استخوان می شود.

مضرات سوسیس و کالباس : در تهیه سوسیس و کالباس از ماده نگه دارنده و رنگ دهنده نیترات استفاده می شود که این ماده در بدن به نیتریت تبدیل می شود و نیتریت با آمین ترکیب و در نهایت به نیتروز آمین تبدیل می شود که ماده سرطان زایی است.این کارشناس تغذیه خاطر نشان می کند: نیتروز آمین در کبد رسوب می کند و باعث بروز سرطان می شود.

 هم چنین چربی های اشباع شده و نمک در تهیه این مواد به کار رفته است که باعث ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آینده می شود

صداوسیمایی که قرار بود به مثابه یک دانشگاه به مردم کشور آگاهی بدهد خود از توصیه‌های پزشکی غافل مانده و به‌خاطر مقداری سود بیشتر سلامت مردم را نادیده گرفته است. از آنجایی که بسیاری از مردم برنامه‌های صداوسیما را نگاه می‌کنند و هرکالایی که از صداوسیما تبلیغ شود می‌تواند مورد توجه مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرار گیرد. از این رو بهتر است ممیزی دقیق‌تری روی کالاهای تبلیغاتی که از صداوسیما پخش می‌شود، انجام گیرد. شاید بهتر آن باشد که از تعدادی از مشاوران پزشکی نیز در زمان پذیرش آگهی‌ها استفاده شود.

 در حالی سریال تبلیغ کالاهای مضر در تلویزیون همچنان ادامه‌دار است که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پیش از این قانون ممنوعیت تبلیغ کالاهای مضر را به صداوسیما ابلاغ کرده است؛ قانونی که سال‌هاست وجود دارد، اما چندان جدی گرفته نمی‌شود.

تبلیغ کالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ی 37 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است، اما این قانون که در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده و ضمانت اجرایی ندارد، به نظر می‌رسد بار دیگر نیاز به یادآوری دارد.

بطور مثال :

 

تبلیغ چای سبز با عنوان چای لاغری!


مدیر روابط عمومی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: محصولی که به عنوان چای لاغری در یکی از برنامه های سیما تبلیغ شده نه تنها موجب لاغری نمی‌شود بلکه بیماری‌های گوارشی و کبدی را نیز در پی داشته است.
مهندس محمد هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت ایسنا، خاطرنشان کرد: اخیرا یکی از برنامه‌های پرمخاطب سیما اقدام به تبلیغ چای لاغری با عنوان تینا نموده است که محتویات این بسته‌ها چیزی جز 300 گرم چای سبز نامرغوب نبوده است؛ لذا این محصول نه تنها علی رغم ادعای خویش موجب لاغری نمی‌شود بلکه بیماری‌های گوارشی و کبدی را نیز در پی داشته است.
وی در ادامه از مسوولان صدا و سیما به عنوان رسانه مورد وثوق مردم در خواست کرد، نظارت بسیار جدی‌تری بر برنامه‌های خود داشته باشند تا برنامه‌های منسجم و هدفمند ارگانها و سازمانهایی چون سازمان غذا و دارو به عنوان متولی مستقیم سلامت غذایی مردم فدای زیاده خواهی عده‌ای سودجو نشود.""

کالاهای بیشماری که هر روزه شاهد افزایش آنها وتبلیغات برای مصرف گرایی در آحاد اقشار ملت در رسانه ملی هستیم  بعضا ضررهایی برای سلامت جسم وجان وروح مردم در پی دارند که رفع این مشکلات وعوارض ناشی از مصرف گاهی هزینه درمان در کشور بسیار افزایش پیدا می‌کند، حتی امکان دارد این هزینه 10برابر درآمد ناشی از پخش تبلیغات مواد غذایی مضر باشد. بنابراین اگر خواهان جلوگیری از افزایش هزینه درمان و ممانعت از خروج بی‌رویه ارز از کشور و حفظ نیروی انسانی خود به‌عنوان اصلی‌‌ترین سرمایه هستیم، باید از تبلیغ موادغذایی مضر از طریق رسانه‌ها جلوگیری کنیم. اگر بخواهیم برنامه‌ای بلندمدت در زمینه سلامت تدوین کنیم متوجه خواهیم شد که هزینه‌های اندک و صوری که امروز بابت تبلیغات مواد غذایی به‌دست می‌آید خیلی کمتر از هزینه‌های گسترده تشخیص، درمان و هزینه از دست دادن نیروی کارآمد فنی، علمی یا خدماتی در کشور است.

منع تبلیغات «کالاهای مضر برای سلامتی» مثل انواع چیپس و پفک، در حالی در رسانه‌ای که عنوان «ملی» را یدک می‌کشد، همچنان مورد مناقشه است که بیشتر تلویزیون‌های دنیا، این ممنوعیت را به عنوان امری پذیرفته شده که سلامتی جامعه را تضمین می‌کند، قبول کرده‌اند. مالزی، تایوان، استرالیا، انگلیس و ... از جمله کشورهایی هستند که پیش از این تبلیغ مواد خوراکی مضر را ممنوع اعلام کرده‌اند.

جای بسی تاسف است که در کشوری که ادعای مسلمان بودنمان گوش فلک را کرد کرده وخود را پیرو بی قید وشرط احکام وفرامین دین اسلام وقوانین بی نقص خداوند میدانیم اما در عمل رفتارها وعملکردهایی را از خود نشان میدهیم که جز سود جویی ومنفعت طلبی هیچ چیز دیگری نمیشود از آن استنباط کرد در حالی که در کشورهایی مثل مالزی، تایوان، استرالیا، انگلیس و ...این نوع تبلیغات غیر قانوی اعلام شده و در رسانه ها نیز تبلیغی صورت نمیگیرد 

به امید جامعه ای سالم  وتوانمند 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دکتر سارا ( شنبه 92/11/12 :: ساعت 11:27 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سال جدید
سال نو مبارک
روز پزشک گرامیباد
رمضان...
میلاد نور مبارک.......
اس ام اس ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز
27رجب عید مبعث پیامبر اکرم (ص)بر تمامی مسلمانان مبارک
اشیایی پرکاربرد که کثیفتر از کاسه توالت هستند!
7 نکته درباره آلرژی
4 قانون در مصرف دارو
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 213
>> بازدید دیروز: 358
>> مجموع بازدیدها: 3323519
» درباره من «

سروش دل
مدیر وبلاگ : دکتر سارا[1786]
نویسندگان وبلاگ :
dr shohre  khanom
dr shohre khanom[154]
mastane_j[492]
iman_karami
iman_karami[197]
ehsan[50]
بی نام ونشون ...[263]
mohsen_f[201]
دکتر بیگدلی[404]
دکتر سلیمی راد
دکتر سلیمی راد[350]

پزشک هستم که آرزو دارم بتوانم از تخصصم در جهت کمک به همنوعم به نحو احسن استفاده کنم و بیاری خدا دردی از دردهای بیماران دردکشیده را از تن رنج کشیده اشان کم کنم ....

» پیوندهای روزانه «

دستورات دارویی [73]
استار دانلود [88]
سراب بهاییت [48]
همنشین [24]
سایت امام علی (ع) [64]
سایت امام علی (ع) [29]
تالارهای گفتمان کشف الیقین [31]
وب سایت ختم قرآن مجید [24]
سایت پاسخ به سوالات و شبهات(ایت الله انصاریان) [56]
سایت امام رضا(ع) [94]
پزشکان بدون مرز [78]
احادیث وروایات [174]
لبیک [30]
وب سایت شهید اوینی [83]
وب سایت تبیان [124]
[آرشیو(18)]

» آرشیو مطالب «
نوشته های روزانه
اخبار
ایام شهادت مولای دوجهان
مناجات
ضرب المثل
حدیث
حکایت
اس ام اس
مطالب علمی_پزشکی
امام عصر جانم بفدایت
نوشته های مذهبی
دلنوشته ها
متفرقه
اشعار
دانستنیها
نکته ها
بسیج
طنز وشوخی
هنر
تابستان 1387
زمستان 1386
مهر 1387
پاییز 1386
دی 1387
بهمن 1387
زمستان 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
مهر 1388
آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 89
مرداد 1389
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
دی 90
آذر 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
مرداد 91
تیر 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
تیر 92
خرداد 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
EMOZIONANTE
upturn یعنی تغییر مطلوب
عاشق آسمونی
من وآینده من
عاشقان
عشق و شکوفه های زندگی
ترنم یاس
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
بانـــــــوی دشــــــــــت رویــــــا
آیینه های ناگهان
لحظه های آبی
***جزین***
لــبــخــنــد قـــلـــم
همنشین
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختر بهار
موضوعات اقتصادی
آخرالزمان و منتظران ظهور
لیلای بی مجنون
سید علی خامنه ای
عشق سرخ من
قل هوالله احد
نگاهی به اسم او
نگاهی به اسم او
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
نظرمن
افســـــــــــونگــــر
یکتاز
جاده های مه آلود
hamidsportcars
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
منتظرظهور
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
بندیر
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

سجاده ای پر از یاس
سرباز ولایت
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بچه مرشد!
سکوت ابدی
فتوبلاگ حسین کارگر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
کلبه درویشی
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خندون
هم نفس
صندلی داغ پارسی بلاگ
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
پر پرواز
آخرین روز دنیا
ورود ممنوع
.:: مرکز بهترین ها ::.
KING OF BLACK
در دوران بـــرزخی ...
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
پرپر
نگارستان خیال
جبهه وبلاگی غدیر
مهر بر لب زده
SELENA MARIE GOMEZ
نغمه ی عاشقی
MNK Blog
هفت خط
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقصی میان میدان مین
.:: رایحه ::.
PARANDEYE 3 PA
فانوسهای خاموش
کانون فرهنگی شهدا
پژواک
نزار تنها بمانم
شهرستان بجنورد
یک کلمه حرف حساب
سرچشمـه فصـاحت و بلاغت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
بی سر و سامان
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
هیات محبان بقیه الله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
بازی موبایل،بازی جاوا،بازی سیمبین،دانلود بازی موبایل های جدید
اتشنشانی بنادر کشور
web4life
صراط مستقیم
برترین عاشقانه ها و عکس ها
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
روانشناسی آیناز
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
خلوت من
نمایندگی دوربین های مداربسته
محب علی
۩۞۩ السلام علیکم یا اهل بیت النبوه ۩
کلبه عشق
نیمکت آخر
بانک اطلاعات ترفند های موبایل وکامپیوتر
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
شادیهای کوچک یک خانم خانه دار
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جاده خاطره ها
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
معیار
امام زمان
ایساکو -فروشگاه برتر-مسیبیان
سکوتی پرازصدا
xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
.: شهر عشق :.
مــــــ هـــــ ر بـــا ن
تراوشات یک ذهن زیبا
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
زنبور درمانی در جهان
جاده مه گرفته
فرق بین عشق و دوست داشتن
ایران اسلامی

تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
جـــــــــــــــــــــــــذاب
.:: رمز موفقیت ::.
نرگس 1
اس ام اس جوک SMS jok
عکس سرا + جام جهانی 2010
O2H-SMS
منتظر مفرد مذکر غایب
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
محقق دانشگاه
فقط عاشق ها وارید شوند.................منامن
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
دوستدار علمدار
❤ღنیلوفرهای آبیღ❤
به امید او
هگمتانه
محمدمبین احسانی نیا
انسان جاری
زمزمه های تنهایی من...
برای اولین بار ...
حلقه منتظران
نمکستان
واقعه
اصل 110، اصل ولایت فقیه (ولایت نیوز)
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
خون شهدا
دلداده
ایهاالناس بدانید گدای حسنم
رازهای موفقیت زندگی
«نجوای شبانه»
عشق آباد شهرمن
تازه ترین ها
بچه های خدایی
تولید ورمی کمپوست//شرکت نوآوران جوان آوان پارس دزفول
شبستان
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
تفریحی
welcome to my profile
یامهدی
دل نوشته
har an che az del barayad
آدمکها
خدا، یه کاری کن ...
اسطوره عشق مادر
دانلود هر چی بخوایی...
نور
S&N 0511
**عاشقانه ها**
اتاق آبی
پاسبان*حرم دل *شده ام شب همه شب
الهگان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
یادداشت های من
توشه آخرت
✘ Heart Blaugrana
در غزل فلسفه ی چشم تو در زیر سوالم
ترخون
عشق پنهان
Manna
دریایی از غم
Deltangi
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
گل یا پوچ؟2
کبوتر نامه بر
شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک دلـــــــــــــــــــتنگی
یه دختره تنها
غدیریه
ورزشهای رزمی
رونوشت /سرنوشت.زارچ/سرچشمه فضیلت ها/یادداشت های احمد ترابی زارچی
خنده بازار
گل همیشه نازم
گل خشک
گلهای یاس
مهاجر
جیغ بنفش در ساعت 25
بچه های باخرز
نت سرای الماس
ستاره طلایی
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
مردود
عمو همه چی دان
جایی برای خنده وشادی و تفریح
دهکده کوچک ما

جام جهان نما
خاطرات من و دکترم
نه/ دی/ هشتاد و هشت
behtarinamkhoda
فقط خدا
COMPUTER&NETWORK
سیرت پیشگان
دختر و پسرای ایرونی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
شاه تور
متین
هر چی تو فکرته
Note Heart
ستاره سهیل
غزلیات محسن نصیری(هامون)
ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ
خط سوم
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
wanted
بهونه های بارونی
دلتنگـــــــــــــــ همه شمـــــــــــــــــــا....
همه چیز از همه جا
یه کم فکر کنیم...!
اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
آتیه سازان اهواز
نور غدیر
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
این نیز بگذرد
دانلود کتاب
جواد قدرتی javadghodrati
شادِ شاد
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
ژئوماتیک
رویابین
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
نجوای عاشقانه
وفا
کیمیا
اخراجیها
کشکول
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
شعر و شکر ...
عشق پاک
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
دوستانه
xXx عکسدونی xXx
دل نوشته های مائده
روزهای عاشقی یک سیب
نمی دونم بخدا موندم
نیلوفر مرداب
حباب زندگی

» صفحات اختصاصی «
گاهی به نگاهت نگاه کن !
هیچ میدونی یکی هست که مراقبمونه ؟؟
خوشبختی یک سفر است
اس ام اس تبریک عید فطر
بهترین مفهوم زندگی = زیستن
تاثیر بچه دار شدن بر مردان
چطور چربی بیشتری بسوزانید ؟
فنون آرایش صحیح بابی بروان
۱۴ میان وعده ای که چاق کننده نیست
چگونه پوستمان را جوان نگه داریم ؟
راز شخصیت شما در چهره تان نهفته است :
روش برخورد با کسانی که خود را عقل کل می دانند !
خیر بیبینی این شب چله مادر !
بیست و یک جمله انرژی زا از آنتونی رابینز
با آگاهی زندگی کنید
خیر بیبینی این شب چله مادر !
روز مادر مبارک
دعای هر روز ماه مضان
22 بهمن مظهر ایستادگی وحضور همیشگی ملت ایران است

» لوگوی لینک دوستان «







» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.