سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
سروش دل
 
 
ای مردم! بدانید که کمال دین جستجوی دانش و عمل به آن است. [امام علی علیه السلام] 




»» سرما خوردگی روحی


سرما خوردگی روحی
 

 
با اصطلاح افسردگی خیلی بیگانه نیستیم. شاید هر یک از ما به خودی خود در طول هفته و یا ماه دچار چنین احساسی می شویم. احساس رنج، اندوه، نگرانی، نداشتن انگیزه و...
این احساس شاید برای برخی مان در فصل پاییز و یا زمستان به نوعی پررنگ تر از همیشه باشد. به هر روی به این بیماری شایع خصوصاً در جوانان پرداخته ایم. بیماری که به دلیل همین شایع بودنش به سرماخوردگی روانپرشکی لقب گرفته است و حدوداً 15 تا 20 درصد بزرگسالان در سطح قابل توجهی از نشانه های آن رنج می برند. بنابراین بهتر است با شناخت این بیماری روحی و نشانه های آن بتوانیم پیشگیری های لازم در این باره انجام دهیم. صحبت های « عادل مهری» کارشناس ارشد بالینی را در این باره می شنویم:
در زبان روزمره اصطلاح افسرده برای اشاره به یک حالت احساسی، واکنش به یک موقعیت و سبک رفتار مختص به فرد به کار می رود.احساس افسردگی معمولاً به عنوان « اندوه » شناخته می شود و امکان دارد در هوای بارانی، سرمای گزند، یا بعد از منازعه با یک دوست رخ بدهد.
موقعیتی که انتظار می رود شادی آور باشد غالباً به چنین احساس اندوهی پایان می بخشد. دو ویژگی اختصاصی افسردگی عبارتند از: خلق ناشاد ( افسردگی، غم، اندوه، ناامیدی یا نگرانی) و فقدان علاقه و لذت. تقریباً در همه ی فعالیت های عادی و سرگرمی های خود برای تشخیص افسردگی باید گفت وجود دست کم چهار مورد از این موارد ضروری است؛ کم اشتهایی یا تغییر دادن ( اغلب کاهش ولی گاهی ازیاد ( وزن )، اشکال در خوابیدن،
2- فقدان نیرو، آشفتگی روانی - حرکتی یا افزایش کندی پاسخ، خستگی یا فقدان انرژی، سرزنش خود یا احساس گناه نابجا، شکایاتی از ناتوانی در تفکر به طور روشن یا تمرکز حواس و بالاخره افکار دائمی مرگ یا خودکشی و آرزوی مردن.

چرا و به چه علت؟!قدیمی ترین نظریه در راستای علت افسردگی کمبود نوراپی نفرین ( انتقال دهنده عصبی) است که باعث بروز افسردگی می شود.یک نظر بر این استوار است که افسردگی حاصل کاهش تقویت های مثبت هستند، یعنی افراد افسرده به این علت از زندگی کنار می کشند که دیگر مشوق هایی برای فعال بودن ندارند. به عبارت دیگر کسی که روابط میان فردی معیوبی دارد، تقویت هایی را که دیگران به صورت توجه و علاقه تأمین می کنند از دست می دهد. به خصوص در جوانان که یکی از ویژگیهای مهم سن شان مورد توجه و خودنمایی برای دیگران است این موضوع می تواندعامل مهمی برای افسردگی حاد شود.
علت دیگر را می توان با استفاده از رویکرد رفتاری افسردگی بیان کرد یعنی مدل درماندگی آموخته شده که اعلام می کند افراد افسرده خود را قادر به تأثیر گذاری محیط شان نمی بینند. به عقیده بک ( Beck ) آنچه بیشتر موجب ناخوشنودی افراد افسرده می شود محتوای فکر آنهاست. آدمهای افسرده به این علت احساس غمگینی می کنند که معتقدند از چیز مهمی محروم شده اند که عزت نفس آنها را تهدید می کند و یا خودشان مسئول باخت ها هستند. نکته قابل ذکر در خصوص علل افسردگی از دیدگاه بک، تحریف های شناختی، یعنی خطاهایی که افراد افسرده هنگام نتیجه گیری از تجربیات شان مرتکب می شوند است.
به عنوان مثال تعمیم بیش از حد می دهند. یعنی اگر یک راه در یک مورد درست بوده است پس بنابراین در هر مورد دیگری که اندکی شبیه است قابل اجراست. انتزاع گزینشی دارند یعنی تنها رویدادهای منفی را جدی می گیرند و یا مسئولیت مفرط از خود بروز می دهند و خود را مسئول تمام اتفاقات ناگوار می دانند.

انواع افسردگی

1- نوع بسیار شایع افسردگی، داغدیدگی یا واکنش سوگ است. غمی که از فوت نزدیکان یا ناامیدی از پایان رابطه عاشقانه نشأت می گیرد. وقتی رابطه مهمی تمام می شود بیشتر بازماندگان چیزی را تجربه می کنند که معمولاً سوگ نامیده می شود.
این پدیده کاملاعادی است و در واقع این قبیل واکنش ها ممکن است در دراز مدت برای شخص مضر باشد.
ویژگی های عمومی سوگ شامل ناراحتی های جسمی از قبیل آه کشیدن، احساس گرفتگی گلو، احساس خلاء در شکم و احساس ضعف عضلانی می شود. طی فرآیند سوگواری، احساس گناه و خصومت و فقدان و علائم جسمی به تدریج از بین می روند. محققان فکر می کنند افسردگی و اندوه دو چیز کاملاً متفاوتند یعنی برخلاف اندوه، افسردگی به واسطه اطمینان بخشیدن و ذیصلاح مفید دوستان و خانواده تسکین پیدا نمی کند.
2- اختلال افسردگی اساسی؛ فرد قادر نیست بر احساس ضایعه خود چیره شود. بنابراین بی وقفه احساس ناامیدی، خستگی، بی ارزشی و میل به خودکشی دارد. شخص مبتلا به این اختلال ظرف مدت 2 هفته حداقل 5 مورد از این موارد را بروز می دهد؛خلق افسرده، کاهش علاقه یا لذت به همه یا اغلب فعالیت های روزمره، کاهش قابل ملاحظه و غیر عمدی وزن یا کاهش و یا افزایش اشتها، بی خوابی یا خواب زدگی، بی قراری و یا کندی روانی - حرکتی، خستگی، مشکل تمرکز،افکار مکرر مرگ یا خودکشی.
3- افسردگی مالیخولیایی؛ فرد مبتلا به این نوع افسردگی علاقه خود را دراغلب فعالیت ها از دست می دهد یا به سختی می تواند به رویدادهایی که در زندگی شان که معمولاً لذت بخش است واکنش نشان می دهند. برای افراد مبتلا به این افسردگی صبح زمان بسیار سختی از روز است.
4- افسردگی فصلی ؛ در هر سال از زمان یکسانی، معمولاً به مدت 2 ماه، در پاییز یا زمستان برخی افراد دچار افسردگی می گردند. آنها در طول این دوره ها، بی انرژی هستند، بیش از حد می خوابند و پرخوری می کنند.
5- اختلال افسرده خویی؛ افراد مبتلا به این اختلال برخی نشانه های افسردگی اساسی را از خود نشان می دهند با این تفاوت که در مدت زمان بیشتر و طولانی تر و با شدت ملایم تری نمایان می شود. این افراد اغلب در تلاش هاشان احساس بی کفایتی می کنند و نمی توانند از وقایع زندگی لذت ببرند. بنابراین از دیگران کناره گیری می کنند و بیشتر اوقات غصه دار و در خود فرورفته هستند و یا احساس گناه می کنند.

زمان مراجعه به روانشناسقبل از اینکه به این مسئله بپردازیم چه زمانی فرد باید به یک روان پزشک یا روان شناس مراجعه کند بهتر است به توضیح بیشترافسردگی از طریق مدل شناختی بپردازیم؛ مدل شناختی بک به ما مسیری را نشان می دهد که اگر کمی در آن تأمل کنیم در می یابیم شاید شاکله اصلی پدیده افسردگی در طول زندگی جوانان همین مدل شناختی است. بک معتقد بود تجربه در افراد به شکل فرض ها و یا طرح واره هایی درباره خود و جهان منجر می شود. برخی از فرض ها انعطاف ناپذیر، افراطی و مقاوم در برابر تغییرند و در نتیجه « ناکارآمد» یا نابارور هستند. به عنوان مثال اگر کسی افکار خوبی درباره من نداشته باشد، من نمی توانم احساس خوشبختی کنم و یا این فرض که هر کاری را بر عهده می گیرم، باید خوب انجام بدهم...

 


با توجه به این دو مثال باید گفت وقتی فرض های ناکارآمد فعال شوند، افکار خود - آیند منفی را بر می انگیزند. منفی اند چون با هیجانات ناخوشایند مربوط هستند و خود آینداند چون خود به خود تحت شرایط و اتفاقاتی که در زندگی فرد رخ داده است. به ذهن افراد می آیند و آگاهانه نیستند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت هر زمان که فرد پس از گذراندن حادثه ای مهم در زندگی همچون بر هم خوردن ازدواج، عدم قبولی در کنکور، مرگ یکی از عزیزان و ... نشانه های یاد شده را درخود احساس کرد بهتر است برای برطرف کردن این نشانه ها و جلوگیری از افزایش میزان افسردگی و سیکل باطل بین طرز فکر و نشانه ها به نزد روان شناسی بالینی برود. البته لازم به یادآوری است با توجه به روحیه و ویژگی های خاص جوانان در این سن یعنی صمیمیت در برابر انزوا ( اریکسون) بهتر است به محض احساس بعد انزوا در روحیه خود برای جلوگیری از پیامدهای آن مانند شکست های عشقی و عدم برقراری ارتباط مؤثر با دیگران بهتر است به یک روانشناس بالینی مراجعه کنند.

چگونه پیشگیری کنیملازم نیست که تأکید کنیم لزوماً همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. توصیه زیر به شما کمک خواهند کرد تا در صورت عمل به آنها از سرماخوردگی روحی خود جلوگیری کنید.
1- شناخت فرض های ناکارآمد همچون احساس حقارت به عنوان یک شخص و یا ناکارآمد بودن در هر کار و... و در گام بعد به چالش کشاندن آنها برای بهبود. به عنوان نمونه وقتی خداوند در قرآن فرموده است انسان جانشین او در زمین است. پس احساس حقارت فرد به عنوان یک انسان که اشرف مخلوقات خداست به نظر جای سؤال بسیار دارد و نیز جای اندیشه بسیار.
2- ایجاد رابطه خوب و مؤثر با اعضای خانواده خصوصاً والدین

 


3- برقراری رابطه دوستانه با همسالان
4- پرهیز از برقراری رابطه دوستانه با جنس مخالف به صورت پیشرفته
5- داشتن برنامه ریزی و هدف های دست یافتنی به دو صورت کلی و کوچک که در یک راستا باشند.
6- تلاش و پشتکار برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده
7- مشورت کردن با افراد با تجربه و صاحب نظر در مواقعی که با مشکلی در زندگی روبه رو می شویم
8- عدم اصرار و پافشاری افراطی برای رسیدن به یک عقیده نادرست و یا حتی درست اما دشوار
9- افزایش و تقویت اعتماد به نفس و یا عزت نفس
10- و بالاخره اینکه توکل به خداوند و توسل به ائمه اطهار که در هر کاری گره گشاست.

 

 

 

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » دکتر سارا ( جمعه 89/1/27 :: ساعت 9:33 صبح )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سال جدید
سال نو مبارک
روز پزشک گرامیباد
رمضان...
میلاد نور مبارک.......
اس ام اس ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز
27رجب عید مبعث پیامبر اکرم (ص)بر تمامی مسلمانان مبارک
اشیایی پرکاربرد که کثیفتر از کاسه توالت هستند!
7 نکته درباره آلرژی
4 قانون در مصرف دارو
[عناوین آرشیوشده]
 

>> بازدید امروز: 323
>> بازدید دیروز: 477
>> مجموع بازدیدها: 3323271
» درباره من «

سروش دل
مدیر وبلاگ : دکتر سارا[1786]
نویسندگان وبلاگ :
dr shohre  khanom
dr shohre khanom[154]
mastane_j[492]
iman_karami
iman_karami[197]
ehsan[50]
بی نام ونشون ...[263]
mohsen_f[201]
دکتر بیگدلی[404]
دکتر سلیمی راد
دکتر سلیمی راد[350]

پزشک هستم که آرزو دارم بتوانم از تخصصم در جهت کمک به همنوعم به نحو احسن استفاده کنم و بیاری خدا دردی از دردهای بیماران دردکشیده را از تن رنج کشیده اشان کم کنم ....

» پیوندهای روزانه «

دستورات دارویی [73]
استار دانلود [88]
سراب بهاییت [48]
همنشین [24]
سایت امام علی (ع) [64]
سایت امام علی (ع) [29]
تالارهای گفتمان کشف الیقین [31]
وب سایت ختم قرآن مجید [24]
سایت پاسخ به سوالات و شبهات(ایت الله انصاریان) [56]
سایت امام رضا(ع) [94]
پزشکان بدون مرز [78]
احادیث وروایات [174]
لبیک [30]
وب سایت شهید اوینی [83]
وب سایت تبیان [124]
[آرشیو(18)]

» آرشیو مطالب «
نوشته های روزانه
اخبار
ایام شهادت مولای دوجهان
مناجات
ضرب المثل
حدیث
حکایت
اس ام اس
مطالب علمی_پزشکی
امام عصر جانم بفدایت
نوشته های مذهبی
دلنوشته ها
متفرقه
اشعار
دانستنیها
نکته ها
بسیج
طنز وشوخی
هنر
تابستان 1387
زمستان 1386
مهر 1387
پاییز 1386
دی 1387
بهمن 1387
زمستان 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
خرداد 1388
تیر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
مهر 1388
آبان 1388
آذر 1388
دی 1388
بهمن 1388
اسفند 1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389
تیر 1389
مرداد 89
مرداد 1389
شهریور 89
مهر 89
آبان 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90
دی 90
آذر 90
بهمن 90
اسفند 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
مرداد 91
تیر 91
شهریور 91
مهر 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
تیر 92
خرداد 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94
فروردین 95

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «
من وآینده من
EMOZIONANTE
عاشق آسمونی
عاشقان
عشق و شکوفه های زندگی
ترنم یاس
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
در انتظار آفتاب
خورشید تابنده عشق
بانـــــــوی دشــــــــــت رویــــــا
آیینه های ناگهان
لحظه های آبی
***جزین***
لــبــخــنــد قـــلـــم
همنشین
گل رازقی
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دختر بهار
موضوعات اقتصادی
آخرالزمان و منتظران ظهور
لیلای بی مجنون
سید علی خامنه ای
عشق سرخ من
قل هوالله احد
نگاهی به اسم او
نگاهی به اسم او
قعله
دارالقران الکریم جرقویه علیا
alone
منتظر ظهور
علی اصغربامری
upturn یعنی تغییر مطلوب
نظرمن
افســـــــــــونگــــر
یکتاز
جاده های مه آلود
hamidsportcars
*پرواز روح*
عصر پادشاهان
منتظرظهور
سرچشمه ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
بندیر
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

سجاده ای پر از یاس
سرباز ولایت
شقایقهای کالپوش
لنگه کفش
نهان خانه ی دل
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
گل باغ آشنایی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بچه مرشد!
سکوت ابدی
فتوبلاگ حسین کارگر
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
کلبه درویشی
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
سرای اندیشه
SIAH POOSH
بلوچستان
خندون
هم نفس
صندلی داغ پارسی بلاگ
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
آسمون آبی چهاربرج
محفل آشنایان((IMAN))
پر پرواز
آخرین روز دنیا
ورود ممنوع
.:: مرکز بهترین ها ::.
KING OF BLACK
در دوران بـــرزخی ...
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
پرپر
نگارستان خیال
جبهه وبلاگی غدیر
مهر بر لب زده
SELENA MARIE GOMEZ
نغمه ی عاشقی
MNK Blog
هفت خط
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقصی میان میدان مین
.:: رایحه ::.
PARANDEYE 3 PA
فانوسهای خاموش
کانون فرهنگی شهدا
پژواک
نزار تنها بمانم
شهرستان بجنورد
یک کلمه حرف حساب
سرچشمـه فصـاحت و بلاغت
||*^ــــ^*|| diafeh ||*^ــــ^ *||
بی سر و سامان
شب و تنهایی عشق
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
هیات محبان بقیه الله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
بازی موبایل،بازی جاوا،بازی سیمبین،دانلود بازی موبایل های جدید
اتشنشانی بنادر کشور
web4life
صراط مستقیم
برترین عاشقانه ها و عکس ها
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
روانشناسی آیناز
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
آوای قلبها...
خلوت من
نمایندگی دوربین های مداربسته
محب علی
۩۞۩ السلام علیکم یا اهل بیت النبوه ۩
کلبه عشق
نیمکت آخر
بانک اطلاعات ترفند های موبایل وکامپیوتر
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
تنهایی......!!!!!!
دریــــــــای نـــور
شادیهای کوچک یک خانم خانه دار
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
جاده خاطره ها
هستی تنهاااااا.....
سارا احمدی
معیار
امام زمان
ایساکو -فروشگاه برتر-مسیبیان
سکوتی پرازصدا
xXxرنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
.: شهر عشق :.
مــــــ هـــــ ر بـــا ن
تراوشات یک ذهن زیبا
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
پرنسس زیبایی
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
زنبور درمانی در جهان
جاده مه گرفته
فرق بین عشق و دوست داشتن
ایران اسلامی

تبسمـــــــــــــــی به ناچار
ماتاآخرایستاده ایم
وب سایت روستای چشام (Chesham.ir)
جـــــــــــــــــــــــــذاب
.:: رمز موفقیت ::.
نرگس 1
اس ام اس جوک SMS jok
عکس سرا + جام جهانی 2010
O2H-SMS
منتظر مفرد مذکر غایب
پاتوق دوستان
بنده ی ناچیز خدا
محقق دانشگاه
فقط عاشق ها وارید شوند.................منامن
سلام آقاجان
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
دوستدار علمدار
❤ღنیلوفرهای آبیღ❤
به امید او
هگمتانه
محمدمبین احسانی نیا
انسان جاری
زمزمه های تنهایی من...
برای اولین بار ...
حلقه منتظران
نمکستان
واقعه
اصل 110، اصل ولایت فقیه (ولایت نیوز)
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
دهیاری روستای آبینه(آبنیه)
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
خون شهدا
دلداده
ایهاالناس بدانید گدای حسنم
رازهای موفقیت زندگی
«نجوای شبانه»
عشق آباد شهرمن
تازه ترین ها
بچه های خدایی
تولید ورمی کمپوست//شرکت نوآوران جوان آوان پارس دزفول
شبستان
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
تفریحی
welcome to my profile
یامهدی
دل نوشته
har an che az del barayad
آدمکها
خدا، یه کاری کن ...
اسطوره عشق مادر
دانلود هر چی بخوایی...
نور
S&N 0511
**عاشقانه ها**
اتاق آبی
پاسبان*حرم دل *شده ام شب همه شب
الهگان
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
عشق
ترانه ی زندگیم (Loyal)
یادداشت های من
توشه آخرت
✘ Heart Blaugrana
در غزل فلسفه ی چشم تو در زیر سوالم
ترخون
عشق پنهان
Manna
دریایی از غم
Deltangi
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
انجام پروژه های دانشجویی برای دانشجویان کنترل
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
گل یا پوچ؟2
کبوتر نامه بر
شـــــــیـــشـــــه ی نــــــــــــازک دلـــــــــــــــــــتنگی
یه دختره تنها
غدیریه
ورزشهای رزمی
رونوشت /سرنوشت.زارچ/سرچشمه فضیلت ها/یادداشت های احمد ترابی زارچی
خنده بازار
گل همیشه نازم
گل خشک
گلهای یاس
مهاجر
جیغ بنفش در ساعت 25
بچه های باخرز
نت سرای الماس
ستاره طلایی
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
مردود
عمو همه چی دان
جایی برای خنده وشادی و تفریح
دهکده کوچک ما

جام جهان نما
خاطرات من و دکترم
نه/ دی/ هشتاد و هشت
behtarinamkhoda
فقط خدا
COMPUTER&NETWORK
سیرت پیشگان
دختر و پسرای ایرونی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
شاه تور
متین
هر چی تو فکرته
Note Heart
ستاره سهیل
غزلیات محسن نصیری(هامون)
ღღ♥دنیای بارانی♥ღღ
خط سوم
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
wanted
بهونه های بارونی
دلتنگـــــــــــــــ همه شمـــــــــــــــــــا....
همه چیز از همه جا
یه کم فکر کنیم...!
اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان مانه وسملقان
آتیه سازان اهواز
نور غدیر
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
این نیز بگذرد
دانلود کتاب
جواد قدرتی javadghodrati
شادِ شاد
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
ژئوماتیک
رویابین
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
نجوای عاشقانه
وفا
کیمیا
اخراجیها
کشکول
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
شعر و شکر ...
عشق پاک
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
دوستانه
xXx عکسدونی xXx
دل نوشته های مائده
روزهای عاشقی یک سیب
نمی دونم بخدا موندم
نیلوفر مرداب
حباب زندگی

» صفحات اختصاصی «
گاهی به نگاهت نگاه کن !
هیچ میدونی یکی هست که مراقبمونه ؟؟
خوشبختی یک سفر است
اس ام اس تبریک عید فطر
بهترین مفهوم زندگی = زیستن
تاثیر بچه دار شدن بر مردان
چطور چربی بیشتری بسوزانید ؟
فنون آرایش صحیح بابی بروان
۱۴ میان وعده ای که چاق کننده نیست
چگونه پوستمان را جوان نگه داریم ؟
راز شخصیت شما در چهره تان نهفته است :
روش برخورد با کسانی که خود را عقل کل می دانند !
خیر بیبینی این شب چله مادر !
بیست و یک جمله انرژی زا از آنتونی رابینز
با آگاهی زندگی کنید
خیر بیبینی این شب چله مادر !
روز مادر مبارک
دعای هر روز ماه مضان
22 بهمن مظهر ایستادگی وحضور همیشگی ملت ایران است

» لوگوی لینک دوستان «







» وضعیت من در یاهو «
یــــاهـو
» طراح قالب «

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.